Vandaag herdenkt men in Spanje de sterfdag van Miguel
Hernández (Orihuela 30 october 1910 - Alicante 28 maart 1942). Precies
een week geleden bezochten we de wijk San Isidro in de stad Orihuela. In een
plaatselijke krant las ik dat lokale kunstenaars en collega’s uit het hele land
daar een kunstzinnige ode brachten aan deze Spaanse dichter. De wijk was eerder
het toneel van dergelijke kunstuitingen en dat wilde ik weleens met eigen ogen
zien.
Maar hoe kwamen we er? Orihuela weet ik te vinden
maar de wijk stond niet op de kaart. Eenmaal in het centrum van de stad vroeg
ik bij een garage de weg aan een groepje mannen. Een van hen begon met zijn
handen te zwaaien maar die bleven op enig moment in de lucht hangen. Ik keek
hem verwachtingsvol aan. Hij bood aan ons ernaartoe te rijden. Hij sprong in
zijn Audi A8 en spoot weg, met ons in zijn kielzog. Na veel bochten en afslagen
parkeerde hij zijn auto aan de kant van de weg. We waren op plaats van
bestemming. Ik dankte hem uitvoerig en parkeerde de Kuga aan een dichtbijzijnd pleintje.
Te voet liepen we de wijk in.
Het eerste kunstwerk aan de wand was een tafereel
uit Picasso’s Guernica, met daaronder het opschrift ‘Murales San Isidro – Museo al Aire Libre‘. We waren aangekomen in
het openluchtmuseum van de wijk. Beter gezegd: de hele wijk is openluchtmuseum!
In elke straat zijn tientallen kunstwerken te zien, de meeste met een portret
of een verwijzing naar het werk van Miguel Hernández. Ik keek mijn ogen uit. ‘s
Avonds zou ik daar niet graag rondlopen; het is een wijk die op elke hoek van
de straat arbeiderszelfsbestuur uitademt. Overdag was het echter zeer
bezienswaardig.
In een van de steile straatje raakte ik in
gesprek met een mevrouw die in haar ochtendjas en op bijpassende sloffen de was
ophing en vertelde dat zij al haar hele leven in San Isidro woonde. Ze had al
vele jaargangen kunstenaars zien komen en gaan. Ze had niet voor iedereen
ontzag; sommigen lanterfanterden te veel naar haar zin of schilderden onderwerpen
die niets met de dichter te maken hadden. Zag ik op de gevel van haar eigen
huis het portret van Hernández? Jazeker en daar was ze trots op.
Hij groeide op in een arme familie die leefde
van de veeteelt. Al jongen was hij geitenhoeder en dat zou hij van zijn vader
hebben moeten blijven, ware het niet dat hij in Orihuela in contact kwam met politicus
Luis Almarcha, die hem kennis liet maken met het werk van o.a. San Juan de la
Cruz (Johannes van het Kruis) en Virgilius. Vanaf dat moment begon de jongeman
de openbare bibliotheek te frequenteren. Hij was als schrijver-dichter
autodidact.
Op jonge leeftijd leerde hij tijdens een reis
naar Madrid de Chileense dichter Pablo Neruda kennen; ons eveneens bekend van onze recente rondreis door Zuid-Amerika. Door hem kwam hij in contact met het
marxisme. Na de politieke overwinning van het Volksfront (Frente Popular) begon
hij actief deel te nemen aan campagnes. Toen de Spaanse Burgeroorlog uitbrak, vocht
Hernández aan republikeinse zijde voor de vrijheid. In 1929 schreef hij zijn eerste toneelstuk en in 1933 gaf hij zijn eerste dichtbundel uit. Hij schreef in de daarop volgende jaren meer gedichten en toneelstukken die pas na zijn dood zouden worden uitgegeven.
Op 28 maart 1939 eindigde de Spaanse burgeroorlog en gaf Hernández in Valencia zijn bundel El hombre acecha uit. De lijm van de kaft was nog niet droog of hij werd door een Franco-commissie verboden en in beslag genomen. Na een korte vlucht werd hij gearresteerd door de politie van Salazar en aan de Guardia Civil overgedragen. In 1940 werd hij door een rechtbank ter dood veroordeeld. Later werd die straf veranderd in levenslange gevangenisstraf. Als gevolg van slechte hygiënische omstandigheden in de gevangenis liep hij tuberculose op waaraan hij op 28 maart 1942 overleed. Na de dood van Hernández werd veel van zijn werk in Argentinië uitgegeven.
Op 28 maart 1939 eindigde de Spaanse burgeroorlog en gaf Hernández in Valencia zijn bundel El hombre acecha uit. De lijm van de kaft was nog niet droog of hij werd door een Franco-commissie verboden en in beslag genomen. Na een korte vlucht werd hij gearresteerd door de politie van Salazar en aan de Guardia Civil overgedragen. In 1940 werd hij door een rechtbank ter dood veroordeeld. Later werd die straf veranderd in levenslange gevangenisstraf. Als gevolg van slechte hygiënische omstandigheden in de gevangenis liep hij tuberculose op waaraan hij op 28 maart 1942 overleed. Na de dood van Hernández werd veel van zijn werk in Argentinië uitgegeven.
Het toeval wil dat ik in San Isidro tevens het herkenbare werk aantrof van kunstenaar Cuellimangui uit Orihuela (hiernaast) die ik in de heuvels van Valparaíso ontmoette. Wat kan de wereld dan klein zijn!
Bij nader inzien werden de festiviteiten in San
Isidro een week uitgesteld vanwege de slechte weersvoorspellingen (alhoewel wij
er rondliepen met zon en blauwe lucht). Gisteren werd door circa 200
kunstenaars een begin gemaakt met 42 nieuwe muurschilderingen. Morgen gaan we
nogmaals naar Orihuela om ze te bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten